Home » Competition »Consumer News »Online Video »Public Policy & Gov't » Currently Reading:

Tribune Media Ends Merger Deal, Sues Sinclair for $1 Billion for Scamming Regulators

Phillip Dampier August 9, 2018 Competition, Consumer News, Online Video, Public Policy & Gov't 1 Comment

Tribune Media walked away from its $3.9 billion dollar merger agreement with Sinclair Broadcast Group this morning, and announced it would sue Sinclair for $1 billion for its conduct trying to get the deal approved, including withholding information and deceiving regulators.

The merger deal was controversial from the moment it was announced, pairing up Sinclair’s 192 stations with Tribune’s 42 TV stations in 33 markets, including well-known stations like WGN in Chicago and WPIX in New York. Sinclair was already the nation’s top TV station owner, and to acquire more stations, Sinclair would have to get TV ownership limits eased, something coincidentally provided by FCC Chairman Ajit Pai, who suddenly announced an interest in bringing back a “discount” on ownership caps for stations broadcasting on the UHF band. That policy was dropped after the country moved to digital over-the-air broadcasting, which negated the perception that UHF channels were less desirable and held lower value than lower VHF channels because of reception quality.

Sinclair’s Long History of Partisan Politics

Sinclair, unlike other TV station owners, also has a long history of being active in partisan politics, airing programming in favor of conservatives and openly advocating for the agendas of the Bush and Trump Administrations. Its long-standing policy to require its stations to air corporate-produced news segments and commentaries during local newscasts has irritated local newsrooms for years, but as the number of Sinclair-owned stations has grown, the practice was eventually exposed with a viral video depicting an uncomfortable collection of anchors from dozens of Sinclair stations decrying “fake news.”

In 2016, Sinclair aired 1,723 stories about the Huntsman Cancer Institute in Utah on 64 of its stations. Most were designed to look like one or two minute news stories, although Sinclair also produced a 30-minute show about the facility. What viewers were never told is that the stories were paid for by the Huntsman Cancer Foundation. In December, the FCC fined Sinclair a record-breaking $13.3 million for failing to disclose the story’s sponsor. The Democratic minority on the Commission called that a slap on the wrist and wanted the maximum fine of $82 million levied on Sinclair for its egregious and flagrant violation of FCC rules.

Sinclair’s past run-ins and controversies guaranteed its merger deal with Tribune would receive special scrutiny. The documents attached to the lawsuit filed this morning reveal Tribune got quickly upset with Sinclair’s hardball lobbying, accusing Sinclair of brazenly flouting the FCC’s rules and setting up the merger for failure.

In the end, even Sinclair’s apparent ally Ajit Pai distanced himself from the TV station owner in July, suddenly advocating the merger deal be forwarded to an administrative law judge for review, a sure sign the merger was in serious trouble with regulators.

Tribune Takes Sinclair to Court

This morning, Tribune officially pulled the plug on the merger.

“Our merger cannot be completed within an acceptable time frame, if ever,” Tribune Media chief executive Peter Kern said in a statement. “This uncertainty and delay would be detrimental to our company and our shareholders. Accordingly, we have exercised our right to terminate the merger agreement, and, by way of our lawsuit, intend to hold Sinclair accountable.”

That accountability will come in the form of its lawsuit that includes revealing documents about Sinclair’s behavior during the merger process, which includes allegations Sinclair recklessly withheld information and deceived the FCC and Justice Department about the transaction. If true, that could threaten Sinclair’s fitness to hold FCC licenses for its TV stations.

“From virtually the moment the Merger Agreement was signed, Sinclair repeatedly and willfully breached its contractual obligations in spectacular fashion,” Tribune said in its lawsuit. “In an effort to maintain control over stations it was obligated to sell if advisable to obtain regulatory clearance, Sinclair engaged in belligerent and unnecessarily protracted negotiations with DOJ and the FCC over regulatory requirements, refused to sell stations in the ten specified markets required to obtain approval, and proposed aggressive divestment structures and related-party sales that were either rejected outright or posed a high risk of rejection and delay – all in the service of Sinclair’s self-interest and in derogation of its contractual obligations.”

Tribune claims Sinclair only favored its own financial interests, not the obligations it had to Tribune to get the merger deal approved as quickly as possible. Tribune also accused Sinclair of threatening, insulting, and misleading regulators to keep control over stations it was obligated to sell.

The Sinclair Broadcast Group has come under fire following the spread of a video showing anchors at its stations across the United States reading a script criticizing “fake” news stories. (8:03)

“Sue me.”

Tribune’s executives gradually became more alarmed the more Sinclair negotiated with regulators, claiming Sinclair antagonized officials at the Justice Department. Tribune notes the assistant attorney general of the antitrust division got an earful from Sinclair, lecturing the official that he “completely misunderstand[ood]” the broadcast industry and was “more regulatory” than any recent predecessor.

When Sinclair was cornered by the Department of Justice over demands for station divestitures, the company summarized its position in two words: “sue me.”

Tribune pointed out the Justice Department was prepared to accept the merger with the appropriate stations being sold to new owners, but Sinclair balked. After a series of schemes were suggested to partly divest the stations, Tribune saw the protracted negotiations as unnecessary and imprudent. The agendas of both companies were radically different. Tribune wanted Sinclair to do whatever the FCC and Justice Department insisted be done, to get the deal done quickly. Sinclair wanted the deal and a way to maintain control, even indirectly, over almost every station involved in the deal. Tribune began threatening to sue Sinclair if it did not agree to the Justice Department’s terms.

Tribune’s growing unease with Sinclair’s behavior culminated in this email exchange between Tribune and Sinclair executives in late December, 2017.

Sinclair finally relented in February, 2018, but only partially. Exasperated Tribune executives were stunned as Sinclair now proposed to sell stations to third parties that maintained “significant ties to Sinclair’s executive chairman,” David Smith, or his family.

“Sinclair would effectively control all aspects of station operations, including advertising sales and negotiation of retransmission agreements with cable and satellite operators,” Tribune said in its lawsuit. “Under these proposed arrangements, Sinclair would continue to reap the lion’s share of the economic benefits of the stations it was purportedly ‘divesting’ and would have an option to repurchase the stations in the future.”

“Sinclair fought, threatened, insulted, and misled regulators in a misguided and ultimately unsuccessful attempt to retain control over stations that it was obligated to sell,” the lawsuit concludes.

The country’s largest owner of local TV stations, the Sinclair Broadcast Group, which reaches over a third of homes across the nation, wanted to get even bigger by merging with the Tribune Media Company. Sinclair is raising concerns among media watchers because of its practice of combining news with partisan political opinion. William Brangham reports for PBS Newshour. (8:58)

Currently there is 1 comment on this Article:

  1. baboonie says:

    I glad that pai did what he did and this go stopped. That would of been to much power in sinclairs hands, But everybody knows the only reason pai did what he did. Is cause the fcc ig was ready to expose what the fcc did about the lieing about a ddos attack. And soom more stuff will probably come out soon. People will notice the truth about the fcc chairman lieing came 2 weeks after he did what he did about the sinclair deal.
    Hopefully the fcc ig will bring out collusion between pai and the telcos,cables and broadcasters. And heads will role and hopefully some of the people end up in JAIL, pai being the first one. Also if that happens every rule that pai and his cronies made while he was fcc chairmen are automaticcly are turned back to what they were before him.







Search This Site:

Contributions:

Recent Comments:

  • Todd: It's great to see when a large company is willing to every once in awhile, do the right thing. It's too bad they don't do this more often....
  • Tommy Todd: This sounds good. But getting help to get the process started is next to impossible. The mobile website is a dead end, can't even check the service ma...
  • BestLolita: I have noticed you don't monetize your blog, don't waste your traffic, you can earn additional cash every month. You can use the best adsense alterna...
  • EJ: Josh you are correct as of right now. Without unlimited and/or very high (1TB) caps 4g/5g is nothing more then competition for satellite internet. We ...
  • Dylan: Got that right!...
  • Gayle Conversion: My name is Gayle Anne Wehner-Foglesong.To McAdams! Watch your mouth! You do not blame anyone but yourself. I know everything and I want my money now! ...
  • Michael sherwood: Spectrum charged me an overdue amount and I haven't even been with them for a month...
  • Josh: He’s not wrong, for once. The cell phone stuff keeps blathering s out speeds and how great it is, then can’t actuslly provide unlimited service or an...
  • Dylan: Yeah, Spectrum definitely needs this. I know here in New York, we have National Grid as our electric and gas provider and they definitely tell you abo...
  • FRED HALL: I wish Spectrum had this (and it was accurate). Whenever there's an outage, their tech support is either too stupid or too lazy to let the customer r...
  • Bob61571: TDS Telecom is a sub of Telephone & Data Systems(TDS). US Cellular is also a sub of TDS. TDS Telecom owns a number of smaller small town/rural t...
  • D H: If you want to really feature someone serious for the Governorship. I would suggest Larry Sharpe instead who is actually doing a grassroots campaign....

Your Account: